PROJEKTOWANIE GIER SZKOLENIOWYCH

Projektujemy gry, aby zintegrować wiedzę, procesy i kompetencje w procesach HR i zaangażować pracowników w cele, zmiany i rozwój w organizacji. Projektujemy gry edukacyjne dla administracji publicznej i instytucji, które angażują uczniów i obywateli w naukę i życie publiczne.

Gry szkoleniowe – co warto wiedzieć

Skuteczne narzędzie dla działów HR

Gra upraszcza, integruje i skraca czas realizacji w procesach HR. Jest skutecznym narzędziem w programach onboarding, szkoleniach produktowych, projektach wdrażania nowych wartości organizacji i klientów, programach employee branding.
Pomagamy rozegrać grę w organizacji poprzez prowadzenie rozgrywek lub przeszkolenie wewnętrznych trenerów i moderatorów.

Kiedy projektować grę?
Po co organizacji gra?

Na udział w programie managerskim zdecydowali się liderzy zarówno z dużych korporacji takich branż jak bankowość, farmacja, FMCG, jak również reprezentacji sektora non-profit. Do programu w ramach ufundowanego przez organizatorów stypendium zaprosiliśmy Stowarzyszenie „Na Tak”, Fundację Uniwersytet Dzieci, Fundację Sieć Przedsiębiorczych Kobiet oraz Centrum Zdrowia Dziecka. Na uroczystej Inauguracji, spotkaliśmy się w obecności uczestników, ekspertów oraz gościa specjalnego, którym był Cezary Smorszczewski – współzałożyciel Alior Banku.

AUTORSKIE GRY DOSTĘPNE W OFERCIE

ARCHIPELAGO
Cel: narzędzie wspierające sprzedaż skomplikowanej usługi IT i wdrażanie systemu CRM
Zaprojektowana dla Microsoft
Sprzedaż / Marketing
ProfitQuest
Cel: poznanie i zrozumienie mechanizmów biznesowych rządzących w organizacji
MBA / szkolenia typu “finanse dla niefinansistów”
Strike Fighter
Cel: trening kompetencji negocjacyjnych ze wzmocnieniem postawy współdziałania
Treningi managerskie
Kwestia czasu
Cel: zrozumienie wagi właściwego planowania i przewidywania nadchodzących wydarzeń
Szkolenia dot. organizacji czasu

GRY ZAPROJEKTOWANE PRZEZ PRACOWNIĘ

EkoSkrzaty

Cel: promowanie postaw pro-ekologicznych
Zaprojektowana dla Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu m. st. Warszawy

Pracownia Mody i Stylu Everest

Cel: edukacyjna gra o etycznym zarządzaniu podmiotami ekonomii społecznej
Zaprojektowana dla Diecezjalnej Fundacji Ochrony Życia

Game-X-Reaktywacja

Cel: edukacyjna gra planszowa w zakresie uzależnień behawioralnych
Zaprojektowana dla Diecezjalnej Fundacji Ochrony Życia

Pielgrzym

Cel: promowanie zabytków sakralnych pogranicza polsko-czeskiego
Powstała przy współpracy z Diecezją Opolską i Ostrawsko-Opawską

PROJEKTOWANIE GIER SZKOLENIOWYCH

Jeśli nie potrafimy (a zazwyczaj nie potrafimy) ogarnąć jednym spojrzeniem całego spektrum skomplikowania rzeczywistości w której jesteśmy zanurzeni – gdyż sytuacja jest zbyt dynamiczna i naszpikowana detalami – to gry pozwalają na ujęcie rzeczywistości w perspektywę łatwiejszą nie tylko do zrozumienia, ale i „przetrawienia”.  

Na czym, w największym skrócie, polega dobre projektowanie gier szkoleniowych? Opiera się ono na decyzjach, które elementy skomplikowanej rzeczywistości zredukować, aby zachować tylko te stałe i zmienne, najbardziej dotykające samego sedna problemu. Lub – mówiąc prościej – dobry projektant wie, jak przełożyć problem biorący swój początek w sytuacji życiowej na uproszczone, skupiające się na meritum mechanizmy gry. Na tym właśnie polega umiejętne operowanie „stożkiem abstrakcji”.

„Stożek abstrakcji” to teoria obrazująca możliwe stopnie skomplikowania rzeczywistości. Od „rzeczywistości realnej”, przez jej zredukowanie do poziomu poważnej gry szkoleniowej, aż po kompletne wyabstrahowanie coraz mniej przypominające materialne środowisko problemu. Przykładem może być praca biura burmistrza miasta. Jeśli ograniczymy ją do najważniejszych aktywności, powiedzmy, budowania obiektów użyteczności publicznej, to możemy ją zawrzeć w grze o zarządzaniu kasą miejską, zdobywaniu zadowolenia mieszkańców, funkcjonowaniu przy ograniczonej liczbie zasobów, przekonywaniu do siebie interesariuszy itd.

Stożek abstrakcji, projektowanie gier i symulacji

Gdybyśmy chcieli pójść kilka kroków dalej w abstrahowaniu pracy burmistrza to moglibyśmy przedstawić ją w formie układanki z klocków, czyli do poziomu w jakim szachy reprezentują bitwę.

Czy gry szkoleniowe są tożsame z symulacjami?

Choć do tej pory stosowaliśmy pojęcia symulacja i gra szkoleniowa wymiennie, należy odnotować, że nie jest to do końca precyzyjne. Pomimo że różnica między grami a symulacjami jest płynna i arbitralna, warto przybliżyć na czym polega owa rozbieżność.

Różnica pomiędzy grami a symulacjami – choć zaznaczmy ponownie, bardzo płynna – wynikałaby ze stopnia oddania rzeczywistości.  Symulacje są o wiele bardziej dosłowne, a ich nadrzędnym celem jest odwzorowanie rzeczywistości w skali 1:1. Natomiast gry szkoleniowe mają ambicję nauczania, przekazywania wiedzy, postaw i zachowań. Ich znaczącym celem jest wprowadzenie zmian i osiąganie efektów wykraczających z jednej strony poza zabawę, a z drugiej poza ograniczone uwarunkowania  jednostkowego problemu.

Dlatego tak istotne w projektowaniu gier szkoleniowych jest uzyskanie odpowiedniego wymiaru oddalenia nie tylko na poziomie mechaniki gry, ale również tła fabularnego (choć nie zawsze musi ono nawet istnieć). Przez użycie metafory raczej niż reprezentacji, sytuacja grających może zostać na tyle odseparowana od ich codziennego, pełnego detali i rutyny świata obowiązków, przy jednoczesnym pozostaniu w zasięgu intuicyjnego zrozumienia, że staje się polem uniwersalnych zasad i powiązań łatwo przyswajalnych dla odmiennych indywiduów i zbiorowości. By odwołać się znów do przykładu z biurem burmistrza – zarządzanie organizmem tak rozbudowanym jak miasto współdzieli grono problemów znanych z innych jednostek organizacyjnych. Na przykład prowadząc warsztat samochodowy, zarządzanie zasobami czy dbanie o zadowolenie beneficjentów jest równie kluczowe. Łatwo jest zatem o przekładalność doświadczeń w tej zdekonstruowanej, metaforycznej fikcji.

Stąd też nietrudno zrozumieć, dlaczego najlepiej szkolenia opracowywać w komunikacji z podmiotem, jaki ma się w nich odnaleźć. W tym wypadku „doświadczenie skrojone na miarę” jest nie do przecenienia. Dlatego każde szkolenie oparte na grach szkoleniowych powinno uwzględniać uniwersalność mechanizmów i partykularność doświadczenia uczestników.

Artykuł opracowany na bazie wywiadów z projektantami Pracowni Gier Szkoleniowych: Joanną Rezmer, Grzegorzem Szczepańskim i Łukaszem Kozakiem oraz artykule Gandziarowska-Ziołecka J., Stasiak D., Simulation and Gaming for Policy Advice. [w:] Falk S., Glaab M., Römmele A., Schober H., Thunert M. (eds) Handbuch Politikberatung. Springer Reference Sozialwissenschaften. Springer VS, Wiesbaden 2017.

Gra stała się pełnoprawnym tekstem kultury. Konfliktem między twórcami gry Wiedźmin, a autorem książkowego pierwowzoru czy kłopotami związanymi z wprowadzeniem na rynek Cyberpunka 2077 żyła cała Polska. Chodziło o ogromne pieniądze.  Coraz większą popularnością cieszą się „analogowe” planszówki, a także gry online. Rubryki poświęcone grom znajdziemy w opiniotwórczych, mainstreamowych czasopismach. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu uruchamia groznawstwo (więcej tutaj.).

Gra w najróżniejszych postaciach, jest jednym z najwyraźniejszych zjawisk kulturowych początku wieku. Nie powinno to nikogo dziwić, biorąc pod uwagę, że o losach świata decyduje dziś pokolenie, które niegdyś z zapartym tchem czekało aż „wgra się” kaseta do Commodore 64. Gry i grywalizacja całkiem nieźle zadomowiła się w edukacji czy biznesie. To co jeszcze parę lat temu było innowacją, powoli staje się standardem.

Wykorzystanie tego nowego, uniwersalnego języka do rozwiązywania problemów współczesnych organizacji, jest zupełnie naturalne.  Coraz częściej elementem procesu wdrożenia nowego pracownika (onboarding) w firmie jest udział w grze, która pomaga zrozumieć strukturę firmy czy sposób jej funkcjonowania. Podobnie jest ze szkoleniami – uczestnicy oczekują praktycznej wiedzy, i konkretnych narzędzi, możliwych do wykorzystania w pracy – to właśnie możemy osiągnąć sięgając po gry szkoleniowe.

Projektowanie gier na zamówienie, dostosowanych do specyficznych potrzeb, to jeden z najbardziej fascynujących procesów, jakim się zajmujemy. W dobie pandemii, projektowanie gier okazało się istotną częścią realizowanych przez nas usług. W zeszłym roku pisałem o tym w jak powstają gry Pracowni, zainteresowanych poznaniem naszych projektantów i metod pracy odsyłam do tamtego tekstu tutaj. Tym razem postaram się syntetycznie opisać proces tworzenia gry.

1.Piłka po Twojej stronie – czyli określenie WYZWANIA

Na horyzoncie pojawia się problem, wyzwanie, zagadnienie. Praca w warunkach zdalnych sprawiła, że dużą zagwozdką stało się wdrażanie nowych pracowników. Gra jest tutaj świetnym rozwiązaniem. Spektrum możliwości jest jednak dużo szersze. W Pracowni tworzyliśmy gry do szkoleń finansowych, szkoleń BHP, wyjaśnialiśmy, jak działają procesy legislacyjne. Uczyliśmy wartości firmowych, przeprowadzaliśmy warsztaty o komunikacji.  Pomagaliśmy zrozumieć mechanizmy prawne, poruszanie się po dzielnicach Warszawy, czy pokazywaliśmy dzieciom na czym polega ekologia. Właściwe zdefiniowanie zagadnienia, czujność na organizacyjne wyzwania, to dowody Waszego profesjonalizmu. Nasi projektanci konsekwentnie twierdzą, że wszystko da się przełożyć na język gry i od lat udowadniają, że nie rzucają słów na wiatr.

2. Drużyna 

Powołanie w Waszej organizacji zespołu, który weźmie byka za rogi to kolejny krok. Jak powinien wyglądać taki zespół? Skorzystajmy z mądrości ludowej. Postarajcie się zagospodarować wolną przestrzeń między przysłowiem Co dwie głowy to nie jedna, Gdzie kucharek sześć tam nie ma co jeść. 

3. Oferta w odpowiedzi na brief (założenia)

Czas na wybór wykonawcy. Co powiecie na firmę z kilkunastoletnim doświadczeniem i wieloma udanymi realizacjami na koncie? Pierwszą w Polsce organizację, która grę szkoleniową potraktowała poważnie, współpracującą z ośrodkami akademickimi na całym świecie?  W tym momencie na scenę wchodzą konsultanci Pracowni Gier Szkoleniowych. Przygotujemy klarowną ofertę z podsumowaniem najważniejszych parametrów gry,  terminem wykonania oraz ceną.

4. Analiza i opracowanie założeń, czyli pracownia alchemika

Teraz nasza kolej. Do pracy zabiera się dział R&D Pracowni Gier. Będą analizować przesłane przez Was materiały i zadawać dużo pytań. Jeśli przedmiotem zamówienia będzie przeniesienie do gry konkretnego procesu czy szkolenia, które funkcjonuje w Twojej organizacji, prawdopodobnie będą chcieli wziąć w nim udział. Jeśli gra będzie rozgrywać się w jakiejś konkretnej przestrzeni – spodziewaj się wizyty naszych projektantów.  Gdy już zdobędą wszystkie potrzebne informacje, na jakiś czas znikną, żeby pojawić się z…

5….modelem gry

Wasze wyzwanie, a właściwie na tym etapie już NASZE wspólne wyzwanie, zamieni się w fabułę gry. Stworzymy system (tzw. mechanikę gry), który będzie najbardziej adekwatny do postawionych celów. Odpowiednio wyważymy proporcje między wartością szkoleniową, a płynnością rozgrywki i satysfakcją gracza.

6. Prototyp

Gdy już przetestujemy grę we własnym gronie, czas na konfrontację z Waszym zespołem. Zaprosimy Was do rozegrania próbnej rozgrywki. Na tym etapie często nie dysponujemy jeszcze ostateczną wersją materiałów, gotową grafiką, często sami mamy wątpliwości dotyczące jakichś szczegółów itp. Projektowanie gry to praca zespołowa. Wasze uwagi pozwolą nam poprawić i jeszcze lepiej dostosować prototyp do Waszych potrzeb. Gramy do skutku – aż usłyszymy od Was „mamy to!”

7. Gotowa gra, czyli otwieramy szampana!

Od pierwszego kontaktu z konsultantami Pracowni Gier minęły mniej więcej trzy miesiące. Za nami hektolitry wypitej kawy, godziny dyskusji, rozgrzane do czerwoności światłowody, ale i ogromna satysfakcja: wreszcie jest! Tu powoli kończy się nasza rola. Oddajemy w Twoje ręce narzędzie, które pomoże Wam w pracy z zespołem. Nauczymy wybrany przez Was zespół jak działa gra, w jaki sposób prowadzić szkolenie z jej wykorzystaniem. Jeśli mamy do czynienia z grą online, będziemy monitorować jej wdrożenie. Na każdym etapie możecie zwrócić się o pomoc lub zlecić nam jej prowadzenie dla kolejnych ekip z Waszej firmy.

To już koniec naszej podróży. Mamy nadzieję, że wrócisz do nas. Będzie nam miło, jeśli zadzwonisz i opowiesz, jak gra sprawdza się w Twojej organizacji.

Czy wiesz jakie talenty dominują w firmach w Polsce? Jaki to ma wpływ na budowę zespołów? Jaki styl pracy wyłania się z określonych konfiguracji talentów? Jak wykorzystać tę wiedzę, żeby maksymalizować wyniki i budować skuteczną współpracę w zespołach. Zapraszamy do rozmów o silnych zespołach W cyklu 5 spotkań przyjrzymy się

Kreatywność jest zaraźliwa. Podaj dalej! Podziwiamy nasze dzieci, obserwując ich spontaniczność, wyobraźnię i zdolność do tworzenia niesamowitych światów, choć sami często zapominamy, że sami byliśmy kiedyś tymi małymi odkrywcami, pełnymi pomysłów i marzeń. Każdy z nas ma w sobie gen kreatywności – czasem trzeba go tylko trochę odkurzyć! Dla dzieci

Czy zastanawiał(*)ś się kiedyś, czy współpraca jest faktycznie świętym Graalem, którego wszyscy szukamy? Czy zawsze musimy dążyć do tego, aby „grać do jednej bramki”? Cóż, przygotuj się na niewygodną prawdę: współpraca nie jest uniwersalnym lekarstwem i czasami… może okazać się trucizną! Tak, dobrze czytasz. W erze, w której podręczniki zarządzania

Praca zespołowa ma dzisiaj podstawowe znaczenie dla osiągania celów organizacji. Dlaczego? Możliwość połączenia kompetencji specjalistów z różnych obszarów pozwala w praktyce na uzyskanie lepszych efektów końcowych, pod warunkiem, że komunikacja w zespole i umiejętność kooperacji stoją na wystarczająco wysokim poziomie. Zasady współpracy w zespole to kwestia indywidualna, w dużej mierze uzależniona od

PRZYSZŁOŚĆ ROZWOJU PRCOWNIKÓW – VIDEO Z THE GAME OF PEOPLE DEVELOPEMENT    Jako Pracownia Gier Szkoleniowych stawiamy sobie za cel przybliżanie stanowiska osób odpowiadających za rozwój pracowników, liderów, zespołów i organizacji.     Od podstaw budujemy wydarzenia skupiające działy Human Resources, członków zarządu, prezesów, managerów, ekspertów. Takim spotkaniem była czwarta już

Bez względu na profil działalności, fundamentem każdej organizacji jest prawidłowa komunikacja i współpraca w zespole pracowników, która w dużej mierze decyduje o rynkowym sukcesie firmy. Na przykładzie życia codziennego łatwo jednak o wniosek, że właściwa komunikacja w grupie to bardzo duże wyzwanie, które nie tylko wymaga zaangażowania i dobrej woli