full
color
#666666
http://pracowniagier.com/wp-content/themes/zap2-installable/
http://pracowniagier.com/
#009999
style2
22 468 85 52
Puławska 39/2, Warszawa

Czy ekoskrzaty uratują Warszawę?

Gra dla Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu m.st. Warszawy

POTRZEBA


Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu m.st. Warszawy potrzebowało planszowej gry edukacyjnej dotyczącej ekologii, która przyciągnie dzieci, ale i zaciekawi rodziców, będzie dostarczała wiedzy, ale zarazem dydaktyzmem nie przytłoczy, tak by chciało się do niej wracać. Ważne były różnice pokoleniowe – dzisiejszych dzieci nie trzeba już przekonywać, że ekologia jest pożyteczna, należy im powiedzieć, jak można żyć ekologicznie na co dzień.

„Praca nad grą była wyzwaniem – mówi Kuba Wiśniewski, członek zespołu projektującego – Musieliśmy połączyć kilka przeciwstawnych żywiołów. W ciągu pierwszych kilku tygodni pracy przetestowaliśmy pięć skrajnie różnych koncepcji.”

FABUŁA GRY


Gracze wcielają się w skrzaty. Te niewielkie istoty zamieszkują ludzki dom i starają się, aby zużywał on jak najmniej zasobów. Przeciw nim grają nieekologiczne nawyki u ludzi, zbuntowany skrzat Psotnik płatający przeróżne figle oraz czas. Kluczem do zwycięstwa jest współpraca i sprawne planowanie.

„Postawiliśmy na grę kooperacyjną, bo oddaje ona to, co w ekologii najważniejsze – albo będziemy współpracować
i wszyscy odniesiemy sukces, albo nie i wszyscy wtedy przegramy”, komentuje Maciek Kasprzyk, współprojektant gry.

PROBLEMATYKA EKOLOGII


Szybko okazało się, że stworzenie ciekawej gry opartej o decyzję „czy mam działać ekologicznie, czy nie” jest niemożliwe. Z kolei odsunięcie tej kwestii na dalszy plan rodziło ryzyko, że gra nie spełni swojego celu edukacyjnego.

„Gra, w której uczestnicy dostawaliby punkty za segregowanie śmieci, a tracili za marnowanie wody, byłaby banalna i po prostu nudna – tłumaczy Aleksandra Puchta, koordynatorka projektu – Musieliśmy więc znaleźć sposób, aby treści edukacyjne nie były na pierwszym planie, ale zarazem by stanowiły one element gry na tyle istotny, żeby gracze musieli zwrócić na niego uwagę.”

Udało się to osiągnąć. Uczestnicy co turę otrzymują zadania, które na ogół polegają na dopilnowaniu mieszkańców, aby wykonywali codzienne czynności w sposób ekologiczny. Ponieważ opisane są one bardzo dokładnie, to gracze zapamiętują, jakie działania pozwalają oszczędzać zasoby.

OPRAWA GRAFICZNA


Oprawa nie mogła być zbyt infantylna, musiała stać w opozycji do skojarzeń, jakie może budzić słowo „skrzaty”. Grafik Jan Witkowski postawił na stylizację kreskówkową inspirując się klasykami stacji Cartoon Network, takimi jak „Krowa i Kurczak” czy „Jam Łasica”. W ten sposób powstały ładne, kolorowe grafiki obok których nie sposób przejść obojętnie.

TWÓRCY SĄ DUMNI Z EFEKTÓW


Mimo wielu wyzwań wszyscy twórcy zaangażowani w projekt są dumni z efektów. Nie powstydziłbym się zabrać „Skrzatów” na imprezę i polecić znajomym jako dobrą rozrywkę, podsumowuje Maciek Kasprzyk, prywatnie maniak gier planszowych.
A jak zdobyć egzemplarz? Gry będą pojawiały się na piknikach związanych tematycznie z ekologią, organizowanych przez Urząd m.st. Warszawy lub organizacje pozarządowe. Najbliższa okazja już 2 września na imprezie plenerowej „Piknik z Klimatem”.

ekoskrzaty-2 ekoskrzaty-1ekoskrzaty-3

 

seta
default
Ładuję...
link
#5C5C5C
on
loading
off